Frakt 59 kr / Leverans 2-5 dagar

Köpevillkor och Integritetspolicy


Om Astrild

Organisationsnummer: 040412-XXXX

Adress: Rivargatan 36, 784 66 Borlänge

Kantakt via e-post: [email protected]

Jag svarar på vardagar så fort jag kan.

Astrild drivs som enskild firma av: Klara Niittyniemi

Om produkterna

I butiken hittar du en blandning av både nya och begagnade produkter. Skicket på begagnade produkter beskrivs detaljerat i varje enskild produkts beskrivning. För att ge ytterligare insyn kan du även bli hänvisad till bilder, dock bör du vara medveten om att eventuella färgvariationer mellan produkt och bild kan förekomma på grund av fotokvalitet, bildskärm samt upplösning. Vi "Astrild" reserverar oss även för eventuella tryckfel samt för slutförsäljning.

Beställning

Astrild säljer endast inom Sverige och du behöver vara 18 år eller äldre för att göra en beställning i webbutiken Astrild.se

Beställning görs enkelt genom att lägga önskade produkter i varukorgen. Därefter fortsätter du till kassan där du fyller i korrekta uppgifter för att sen slutföra köpet. Betalning sker genom Klarna där du kan välja att betala direkt eller på faktura.

När din beställning är genomförd skickas en bekräftelse på att beställningen är mottagen till den e-postadress du angivit. Denna bekräftelse inkluderar information såsom produkter, priser, fakturerings- och leveransadress.

Skulle något vara felaktigt i din orderbekräftelse, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post på [email protected]

Leverans

Normala leveranstider är 2-5 vardagar. Oftast skickas paketen på tisdagar och torsdagar, därefter tillkommer postens leveranstider.

En fast fraktkostnad på 59kr erbjuds alltid i kassan. Andra priser kan även finnas om du skulle vilja välja något tillägg som snabbare leverans eller annat fraktbolag. Aktuella fraktalternativ finns i kassan. Fraktalternativen baseras på vikt samt storlek av varorna som finns i kundkorgen. Jag skickar med Postnord samt DHL. Postnord kan du välja för leverans av mindre paket, då skickas paketet direkt till din brevlåda eller dörr. I vissa fall kan det hamna hos ombud. 

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]. Då kan vi så fort som möjligt reda ut vad förseningen beror på.

Ej uthämtade paket

Hämtar du inte ut paketet i tid returneras det till oss. Du kommer i samband med återbetalning för varorna att debiteras en summa för hanteringen och leveransen på minst 150kr (kostanden beror på den verkliga leveranskostaden för att skicka paketet). Vill du fortfarande ha varorna behöver du lägga en ny beställning.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms eller 6% moms på böcker och digitala produkter.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller sig rätten att justera priset.

Ångerrätt

Enligt lag har du som kund en ångerrätt på 14 dagar från det att du mottagit varan. Om du önskar utnyttja din ångerrätt, vänligen kontakta oss via e-post på [email protected] för returfraktsedel. Meddelandet ska inkludera ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka produkter som ska returneras. Vänta sedan på svar från oss innan du skickar tillbaka varan, du bör senast inom 14 dagar efter återkoppling från oss returnera produkterna.

Du står för returfrakt, för att varorna ska komma tillbaka i samma skick bör produkterna därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

Inom 30 dagar räknat från det datum då vi mottagit returen sker återbetalningen för varorna. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Observera att ångerrätten inte gäller för specialtillverkade produkter och digitala produkter.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här

Byte

Vill du byta en vara till en annan så kan du genomföra en retur av varan du önskar byta från för att sen lägga en ny beställning på den önskade produkten.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet bör skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalas du för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står då för returfrakt vid godkända reklamationer.

Astrild förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning 

Astrild tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Astrild tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför företagets kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Astrild accepterar du vår dataskyddspolicy och behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Astrild är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat som kund. Dina personuppgifter används för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Informationen nedan är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagras?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagras ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge den finns en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som jag använder mig av är: Klarna.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos Astrild. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att  uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Astrild är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Astrild använder sig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Astrild använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller mig rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas mellan oss, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. 

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.